Julafton

Den 23dec var vi till Järbo och firade jul...vi blev bjudna på tomtegröt och skinkmacka och fick lite paket.
Amanda fick en massa fina kläder 4st långärmade(tunnare), 3 par mjukisbyxor och en stickad tröja med dragkedja fram. Hon fick också "Pelle Svanslös" på dvd(kalendern som gick för ett antal år sedan). Danne och jag fick 200kr i presentkort på Valbo köpcentrum ochd em ska vi använd aför att köpa en lampa för + att vi får lägga till lite såklart.

Här nedan sitter Amanda bredvid sin yngsta kusin Nisse som fyller 1 år den 21 januari



På julaftons morgon fick Amanda öppna lite paket hemma innan det var dags att bada.

Här visar hon upp 1 av sina julklappar...denna fick hon av sin morfarfar och morfarmor(alltså min farfar och farmor...det är min farfar som har hittat på dessa namn om sig själv då de ju måste ha en titel;-)
Hon fick också en fin tavla med två katter och 2 möss på + 1 Teletubbie-pussel. Av oss fick hon 2 datorspel "Mumin och den magiska lampan" och "Mias Mattehus".


när badandet och påklädningen var klar så åkte vi till Amandas farmor (Britt-Marie) och Stefan, hennes faster Jessica var också där.
Av dem fick hon 1 "Bilar"-pool, 1 set med hink/spade/vattenkanna, 1 handduk och sin första Barbie-docka


Medan Amanda öppnade paket så vräkte katterna ut sig på golvet, här är bild på en av dem


Sedan åkte vi hem igen och hämtade julklappar och Ris a la Malta som jag gjort iordning på morgonen när Amanda badade.

I Östanå bänkade vi oss framför teven för att se på Kalle Anka såklart och så här kan det se ut då
(från Vänster: min syster Eva, min dotter Amanda och min Mummo Lyyli)


Efter Kalle Anka blev det mycket god mat och vi lassade tallrikarna fulla och vi blev proppmätta. Spelade lite Yatzy och Alfapet för att fördriva tiden och sedan var det dags för paketöppning.
Amanda fick st Overall st 116, 1st "Bamse"-pussel, 1set kläder till dockan och även blöjor till densamma, 2st sagoböcker, 1 par vantar och 2st pyjamasar.
Danne och jag fick 2 lådor med tallrikar och muggar(vita med blå blomdetaljer på)´som vi önskat oss för att kunna byta ut våran blandning av tallrikar vi har nu, vi fick också en ljudbok och en fleecefilt.
Jag fick 2 små set med bokstäver/tags till min scraping av Eva, var faktiskt lite impad att hon lyckats välja två stycken som jag inte redan köpt.
Det var kul att se hur Amanda bara ryckte åt sig alla sina paket och öppnade det ena efter det andra nästan helt utan problem. Den här julen har det märkts att hon blivit äldre för hon har varit med mer och hjälpt till med förberedelserna.

Under paketöppningen så filmade Mats oss litegranna och jag tog chansen att fotografera honom in action;-)

När vi lyckats fått undan alla paket coh allt apper från vardagsrummet var det dags för efterrätten..jag hade gjor till 12pers men hade nog räckt att göra den till 8 men jag tycker att det är bättre att göra för mycket än för lite, sån är jag. Efter detta så kom Amandas utbrott av ilska och trötthet allt oftare så då åkte vi hem.

Här är Amanda i en av sina nya pyjamasar som hon fick av oss, redo att sova. Hon ville inte att jag skulle knäppa fler kort på henne och kastade sig därför i sängen och drog täckert över huvudet. Hon somnade efter att jag läst saga. Några timmar senare vaknade hon däremot igen och fick världens utbrott och vi hade fullt sjå att lugna ner henne...det slutade med att hon fick komma över till våran säng och där sov hon rätt så lugnt resten av natten.



Det var allt som allt en lyckad Jul och Julafton tycker jag.
Nu ska vi bara vänta in det nya året och sen Amandas födelsedag(fast några andra sådana innan det också).

Gick igenom Amandas kläder idag men är inte riktigt färdig. tog bort en massa gammla trosor som hon inte längre kan ha 14 st hade hon kvar sedan + kanske nått par i tvätten. Hon fick prova en hel del kläder också men är inte riktigt klar...måste se vad som är för litet/stort, som används och inte används. Hon har tröjor till förbannelse och när jag går igenom dem tycker jag att -Ja men denna använder hon och den och den. Men har bestämt att det ska bort en del för jag kommer ju knappt in i skåpet.

Oj detta blev ett riktigt långt inlägg men nu är det klart iaf.

God natt! 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback