så har ännu en dag gått och har jag gjort nått vettigt idag?

hmm svår fråga lr nää det är det inte eftersom jag:

Först klev upp kl 8 imorrse för att inte Amanda skulle störa Danne när han behövde sova efter en natts jobbande.
Var till Crispins och köpte gummiskosnören till Amandas begagnade tennisskor, tittade på broderier inne på Hanna Eng men köpte inget.
Var såklart också ut en sväng till Östanå och hälsade på min älskade familj, kollade med mamma om hon hade någon av paketkalendrarna kvar men de lyckades vi inte hitta någon fast det ska finnas 3st så jag får nog göra en ny :-)
Anna var hos kaninerna och städade och jag fick hålla en kaninunge och den var så liten att den fick plats i min hand utan problem men de börjar bli lite större nu och kaxiga tycker jag...undrar om de får mammans humör?

Sedan har vi varit och handlat,  på ICA Maxi köpte vi en massa mat och jag köpte även två lådor med kräftor som åtminstonde jag och Amanda ska festa på, jag försöker lära henne att skala dem och hon är rätt så duktig för att vara en 3½-åring :-)
Inne på Rusta köpte vi 2 mattor(en svart till allrummet och en grön mönstrad till hallen men dessa hamnar inte på golvet förän det blir kallare) och Danne hittade lite småsaker som skruvar och sånt.
Dollar Store köpte vi ett fågelhus (ni vet ett sånt där man häller frön till vintern) och Danne hittade lite mer småprylar han tyckte att han behövde.

vid sjutiden på kvällen så satte jag igång och kokade lingonsylt och det blev  mer än 1l färdig sylt av de 1090g lingon vi lyckades plocka ute i skogen helgen som var.
Det är så skönt att kunna fixa sånna här saker själv tycker jag.
Nu har vi både rödvinbärssaft och rabarbersaft + lingonsylt i matkällaren och det ska utökas med svartvinbärssaft också, nästa år ska jag nog göra gelé på svartvinbären istället för annars blir det så fasligt mycket saft..hur ska vi lyckas dricka upp allt ;-)
Äpplena är nog snart mogna och en del av dem ska jag se om jag kan packa försiktigt och lägga i matkällaren så de håller under vintern...så gjorde man ju förr i tiden så varför skulle det inte funka nu?
Fast blir nog rätt så mycket äpplen...har nån tips på vad jag kan göra förutom att lagra dem/äta dem som de är och såklart att göra äppelpaj?

Kommentarer
Postat av: Tarja

endast vinteräpplen lagras en läängre tid men du kan alltid göra äppeldricka/mos/steka äpplen med eller utan fyllning/äppelknyten/äppelpiroger/äppelkräm/gelér bla med äpplen o andra bär m.m. kram mor

2008-08-06 @ 10:31:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback