Handlat m.m

Idag har vi storhandlat massa mat. bara kött(korv av olika slag, köttfärs o.sv.). Har provat gjort en fläskgryta med äpple och den blev riktigt god, blev 2 måltider av den och 2 måltider köttfärssås som vi har fryst in. Imorrn ska jag göra kalops på 2kg högrev som också ska frysas in sen. Vi har nu bara drygt 1000kr kvar denna månad och det kommer nog gå åt till färskvaror.
Skönt att ha lite färdigmat i frysen och all sån där köttig mat sen behöver man bara koka tillbehören ris, potatis eller vad man nu vill ha.

Ska titta på "Ett monster till Svärmor" nu.

Go natt

Recept på fläskgrytan:

Gryta med gris/fläskkött, lök och äpple
4 Portioner

400 g Grytbitar av gris/fläskkött
2 Purjolökar
1 (el 2) syrliga äpplen
1 Köttbuljongstärning
1 tb Soja
1 ts Curry
2 dl Vatten

Skär köttet i tunna strimlor eller tärningar (ca 2x2 cm). Skölj purjolöken och skär den i 1-2 cm breda skivor. Skala och kärna ur äpplena. Skär dem i klyftor.

Blanda kött, purjo och äpple i en form eller gryta. Bryt sönder buljongtärningen och lägg i den. Tillsätt sedan soja, curry och vatten.

Tillaga under lock på fulleffekt i 10 minuter. Tag ur grytan och rör om. Fortsätt tillagningen under lock på medel eller 3/4 effekt i 8-10 minuter

Låt grytan stå med locket på ca 10 minuter.

Godast med ris till, men man kan även ha kokt potatis. Kärlets storlek bör bara ca 2 liter. Effekten på micron i recepten är 750 watt.

Jag gjorde grytan på spisen med samma tidsangivelser och eftersom jag inte kan med att tugga purjolöks å pureade jag den och det blev riktigt bra.
till 1 dubbelt recept hade jag 1½ purjolök men kommer nog bara ta 1 purjo nästa gång


Kommentarer
Postat av: mor

Bra gjort, Ärtsoppskok blir troligen i morgon (måndag),Fadern måste köpa ingridienserna först för att sedan lägga ärtorna i blött över natten. Vi hör av oss

2007-10-28 @ 12:15:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback