Julafton

Igår var det som ni vet julafton och vi skulle ha min familj på besök. Hela förmiddagen gick åt till att förbereda det sista och göra sig iordning innan alla kom hit till oss.

När klockan blev 15 så var Min bror Mikael, min syster Anna och hennes sambo Per här och vi bänkade oss alla i soffan för att titta på Kalle Anka. Efter en liten stund så kom min mamma, min bonuspappa Mats, mina 2 systrar Eva & Elin och även min mormor Lyyli(uttalas Luuli).
Men när de kom innanför dörren så kom jag på att jag glömt koka äggen och sedan ville jag hinna ställa in köttbullarna och steka prinskorven så den var färdig i tid.
Det är himlans skönt med varmluft i ugnen då går alla värme runt mycket bättre och maten blir jämnvarm trotts att den står på olika nivåer.
I våran ugn gick både Janssons frestelse in(för påvärmningen då jag gjorde klart den dan före), köttbullar, en liten morotslåda och sedan prinskorven när den var stekt(utöver dessa 4 fanns också detta på julbordet: julkskinka, rökt lax, pastramilax, kalvsylta, leverpastej, kokt potatis, rödkål, rödbetssallad, sillsallad, rödbeter, smörgåsgurka, räkor, ägghalvor, inlagd sill, julknäcke, limpa, smör, ost, senap och läsk/must).
Alla åt sedan av allt det goda men jag hade visst räknat med att deras magar skulle vara lite mer hungriga än så och vi fick mycket julmat över så nu är det det enda vi äter ;-)
Jag fick också beröm för min Jansson(recepet ut en kokbok) och det är alltid roligt att få beröm för något man gjort bra, men extra när man aldrig gjort det förrut och heller inte äter det själv.

Jag kunde bara skratta när jag när det började närma sig slutet på matätandet nämnde att jag också hade gjort Ris a la Malta till efterrätt...ni skulle ha hört det samstämmiga sucket och stönet och sedan kom "frågan" -Hur ska jag orka med det? från bl.a Mikael.
Men det var ju inte allt utan jag hade ju också pepparkakor, saffransbullar och Chokolat crackels(en kaka från "Leilas jul") att bjuda på.
 Tilläggas bör att Ris a la Malta alltid har bjudits på när vi firat julafton och jag antar att eftersom det har varit min favorit bland efterrätter så har jag på något sätt övertagit tillverkandet av denna då min bonusfarmor Maria avled, men jag vet inte om min Ris a la Malta någonsin kommer bli lika god som hennes...även om denna gång ändå var den bästa. 

Efter maten iaf så tog vi paus och alla pratade med varandra medan vi yngre spelade sällskapsspel och de lite äldre tittade på tv. Jag visade mormor övervåningen också då detta var första gången hon var till oss och hon tyckte huset var stort och det är det ju egentligen(117kvm) för en liten familj på 3 personer men vi skulle utan problem kunna ha det större.
Amanda var på mig flera gånger att vi skulle öppna paketen men hon fick vänta rätt så länge tyckte hon, jag tror klockan var ca 19-19.30 när vi började med utdelningen av alla paketen och jag hängde knappt med för jag försökte knäppa kort och samtidigt hänga med på vad Amanda fick (hon fick en klänning för utklädning, en vanlig klänning som Eva sytt, 1 docka, 1 kaffeservis i porslin med Pippi Långstrump på, presentkort så hon kan välja något själv, pysselbok, Gör det själv väska, käpphäst som låter och av oss fick hon: 1 set med pärlor och en V Smile som är ett sorts tv-spel för barn med lärande).
Amanda har under julaftonskvällen knäckt nötter, ätit hemlagat godis och till min förvåning druckit glögg så det sprutar ur öronen på henne tror jag och sedan har hon också varit med och spelat lite sällskapsspel.

Sedan var det då dags för Ris a la Maltan, kakorna och kaffet och vi satt alla runt bordet och åt detta under en massa prat hit och dit :-)  men när det var slut så var alla trötta och klockan var strax före 21 på kvällen så då åkte de hem hela bunten.

Amanda stannade uppe ytterligare 1 timme och spelade lite tv-spel men sedan fick hon gå och sova.
Danne och jag satte oss framför teven och slappnade av en stund.

Det hade varit en riktigt rolig dag....stressig Ja...men rolig.


(Jag fick 1 stickad tröja, 1 set med kort man gör själv,3 st små vaser och trisslotter för 200kr där jag vann tillbaka 150kr.
Danne fick 1st  T-shirt, 1st mysdress med jacka och byxa.
Tillsammans med Danne fick jag 500kr i resecheckar och Danne fick också sin försenade födelsedagspresent på 500kr i resecheckar.
Vi försöker att få ihop så mycket som möjligt till våran bröllopsresa vi är nu uppe i runt 7000kr i resecheckar tror jag...ingen av oss har varit utomlands och vi är båda nervösa för att göra något sådant även om det också är spännande)



Idag Juldagen så har Danne skjutsat Amanda till hennes farmor och där ska hon stanna ett tag, enligt själv i 3 dagar-3 veckor...men vi får väl se om hon dyker upp redan imorgon.
Jag har varit helt totalt slut idag och trotts att jag inte har ansett att den här julen har varit stressig så tog den visst på krafterna iaf. Jag har suttit framför tv och dator hela dagen eftersom orken varit totalt försvunnen och vid 18 så somnade jag i soffan och sov 1 timme.
Nu ska vi snart gå och sova och imorgon blir det nog till att åka till Valbo och kanske hitta sig något fint på rean. Danne ska leta efter någon del till sin radiostyrda bil som han inte har kunnat använda på ett bra tag nu och jag ska försöka få honom att hitta ett par jeans lr liknade som han tycker är sköna då han nu bara har ett par hemma som han tycker sitter bekvämt.

God fortsättning på året(det lilla som återstår ;-) )



Kommentarer
Postat av: Lillamy

Ingen tomte? Här har vi nu ätit klart julmaten, nu skall det packas för ett nyår i fjällen, fick som jag ville. Vemdalen, med våra bästa vänner och utan barn, bara att tacka sin älskling som fixat allting samt både barn och djurpiga för att vi ska komma iväg, skidor och snöskoter 2 hela dagar innan nyår, på onsdagen skall vi bara mysa o avsluta det gammla året(vi har bröllopsdag då). 1 januari tar vi dagen som den kommer för att sedan på fredag packa oss hem igen. Ala var så nöjda för sina julklappar. Själv fick jag en ny skoteroverall i märket Halvarsson-eidi var i svart och rosa perfekt storlek, undar hur han kan veta allt så perfekt, fick 42-44 och då får jag ett rejält ställ under ochså om det behövs.sen hadde jag varit o skaffat mig en julklapp själv då jag var bjuden på underklädsparty, finns väll inget som känns bättre än att på solbrännan från solariet sätta på sig ett snyggt set under med bh/trosa. Sen var det väll en del små saker ochså, till oss båda. Min käresta fick en Dahlin skjorta i svart och rött, snygga Lee jeans samt en snygg slips till, samt att vi gått samman med grannarna och skaffat en vedeldad badtunna som står precis i våra tomtgränser, men ingen blir störd av den andre. Så i igårkväll innan hockeyn var våra gubbar ute o bada, drack pilsner och hadde skoj. Nej nu ska jag plugga lite , blir nog dåligt med det under dagarna i Vemdalen och jag har snart sluttenta, sen var man distriktssköterska då. Nej nu ska jag återgå till mitt, och pussa på mina små älsklingar. Min stora älskling pussade jag på tidigare. Ha en bra annandagjul....

2008-12-26 @ 09:26:59
Postat av: Scraptroll

Nej ingen jultomte i år...vi sade åt dottern att han redan varit och lämnat julklappar både här och hos mormor under natten. Hon är tyvärr också rädd för tomten än så länge men kanske att tomten kommer nästa jul.

Vilka härliga julklappar ni har fått och vad mysigt med barn och djurfria dagar i fjällen. Hoppas ni får det kul och bra :-)



Jag får gratulera på bröllopsdagen i förskott!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback