tredje dag jul

Tillbakablick:

på Juldagen så skjutsade Danne amanda till hennes farmor precis som jag skrev i inlägget nedan.


På Annandagen var det då dags att åka in till Valbo(Valbo köpcentrum) för att kolla in reorna där.
Först skulle vi in på Elgiganten och Siba men dit var det kö redan genom rondellen och hela vägen in på parkeringen, men vi lyckades iaf hitta en plats precis utanför butikerna...Inne på Siba var kön så lång att den inte slutade förän nästan längst bak i butiken och vi hittade inget spec. intressant där som var värt att köa så länge för. Vi gick in på Elgiganten där köerna var betydligt kortare men ändå långa men inte heller där hittade vi något om var intressant.

Så in på själva köpcentret och där hittade jag 3par strumpbyxor och en jumper åt Amanda och Danne hittade sig ett par byxor :-)
Han var också till Hobbex och köpte några delar till sin leksak(en bil) som gått sönder. Inne på Game hittade jag ett nytt prylpaket till sims2 (Herrgård och trädgård) och Danne hittade ett spel som jag inte kommer ihåg namnet på riktigt).
Inne på Ikea köpte vi en pall(Bekväm) och en spotlight (till mitt scraprum) för presentkortet vi fick i julklapp av Dannes pappa med sambo...ja allt gick ju inte åt men det är ju inte nödvändigt heller på Ikea kan man ju hitta saker vid andra tillfällen med.



Igår på fm var det bara att åka tillbaka till valbo igen eftersom spelet Danne köpt absolut inte ville fungera och han fick pengarna tillbaka...jag passade också på att köpa Elins fördelsedagspresent.

På eftermiddagen så ringde Dannes mamma och undrade om vi hade några planer och när Amanda fick luren och hörde sin pappa i andra änden så började hon stortjuta och ville hem genast, vilket hon såklart fick.
När hon kom hem var det stora kramar och hon visade alla fina kläder och annat som hon fått i julklapp när hon varit borta. Hon hade bland annat fått en jättefin klänning med Bamse och hans vänner på och minst 2 jumprar med fina tryck på och även världens sötaste rosa mössa med ludd på och mitt i detta ludd(i pannan) sitter det två ögon. Ja det var lite av det hon fick där.

Till kvällen skulle vi egentligen ha gått på bio och jag hade lovat att skjutsa Eva och Andreas från Sandviken till Hofors efter det...men då Amanda kom hem så blev det ingen bio utan istället åkte jag och hyrde film i Sandviken då jag ändå skulle dit...har man lovat en sak så har man.  Jag hyrde Another Cinderella Story (den var faktiskt riktigt bra om än lite fjantig), In the name of the King (som faktiskt även den var riktigt riktigt bra men blev en aning besviken att slutet inte visade mer av vad som hände sen)  som tredje film hyrde jag Smother(ordlek: Smother/mother, handlar om en kille vars vädligt ömsinta mor bestämmer sig för att flytta in hos honom) men den har vi inte sett på än.


Nutid:

Idag blir det en sådan där vanlig hemmadag när man gör det som kommer för en.

Bara 3 dagar kvar  till nyårsafton...den ska firas hos min mor vi har alltid så kul och spelar sällskapsspel och fyrar av raketer m.m och inte att glömma när alla bänkar sig framför tv för att titta på Grevinnan och Betjänten som är ett måste för nyårsafton.


Kommentarer
Postat av: Eva

tack för skjutsen ännu en gång! ^^



Åhh vad jag längtar till på nyårsafton, vi ska spela så himla mycket spel! :D

Postat av: Lillamy

Har inte din familj djur? När vi firar nyår hemma så är det förbud att smälla raketer hos oss. Jag önskar inget annat än att det blir ett förbud från regeringen om smällare. Usch tänk på alla skotträdda djur, även om ens egna inte är rädd så kan grannens vara, och smällare dom hörs och syns långt dom.

2008-12-28 @ 14:10:30
Postat av: Scraptroll

jo visst de har 2 katter, 2 hundar och några kaniner.

Vi har har i stort sett alltid haft djur och är det något jag har lärt mig är att djur de blir som man behandlar dem...pjoskar man med dem när de blir rädda så kommer de fortsätta vara rädda för just den grejjen.

Men däremot tycker jag att det är bra nu med de nya regler som åtminstonde Sandvikens kommun har...att man bara får fyra av raketer vissa dagar och bara fram till en spec. tid. och man får heller inte ha de riktigt stora bomberna utan tillstånd.

2008-12-28 @ 16:14:45
URL: http://mylifeon.blogg.se/scrap
Postat av: Jaktladan kikar förbi

Vem har sagt det där om "pjoskat" jag har haft och levt med hundar hela mitt liv både sällskap/utställning och jakthundar för både småvilt och älg. Vissa hundar precis som människor tycker inte om vissa saker. Och det kommer inte av som du skriver pjosk. Utsätter du dig för det som du inte tycker om? Andvänd insidan, hur är det med grannars djur, har ni koll på hur dom mår? Hadde en jakthund som inte gick ihop med fyrverkerier,blev helt enkelt sjuk då det var dags för smällsäsongen, men var en enastående jakthund och blev ochså JCH inom stövarklubben, Du skriver i dina bloggar om att du är djurvänn, ställ dig den frågan igen och svara med gott samvete. Håller med Lillamy , förbjud smällare totalt. Alla djur behöver kärlek, precis lika mycket som en människa behöver. Vissa människor ska inte ha djur, en hund akn inte bli bortpjoskad, pjosk mår dom bra av och det bygger kontakten mellan förare och hund.

2008-12-28 @ 17:55:36
Postat av: Scraptroll

Jo visst förstår jag också att hundar är olika och vet också om att t.ex jakthundar kanske inte alls reagerar på skott från skjutvapen men kan vara livrädda för fyrverkerier.

Jag tycker dock att det är onödigt att helt förbjuda fyrverkerier men att det borde finnas bättre lagar och kanske smartare människor.



I ett område vore det t.ex. smart om man gick ihop och köpte raketer tillsammans som sedan fyrades av vid en spec. tidpunkt då det skulle blir lättare för hundar och deras ägare när det inte smälls av rakter vid varenda hus runtom.

2008-12-28 @ 23:00:39
URL: http://mylifeon.blogg.se/scrap
Postat av: Neta

Tror att vi sågs i Valbo.

Du stod och betalade ett par byxor tror jag på Kapp-Ahl.



Måste få lägga mig i debatten on djur och smällare...

Jag har haft hundar i hela mitt liv... Jag är inte rädd för smällare och då har inte djuren varit det heller.

Det är som med åska.. visar föräldrarna att dom är rädda då blir barnen det också..



Ta en sån sak som bandyplanen här i Sandviken.

Där har det skjutits i många år när SAIK gjort mål men nu är det förbjudet.. varför? Jo för att hundar som blir rastade där blir rädda... Men VARFÖR i hela fridens namn måste man rasta sin hund just där när det är match i ca 2 timmar???

Svara på den frågan den som kan..



Ett Riktigt Gott Nytt År till Dig och Din familj!

2008-12-30 @ 10:59:20
URL: http://bougavilla.spaces.live.com
Postat av: Neta

Du har ju fått så långt hår så jag tror inte att det är Du, hi hi..

Jag kunde inte vara tyst... jag måste bara lägga mig i.. Hi hi...

Kramar och ha en fin helg!

2008-12-30 @ 16:57:45
URL: http://bougavilla.spaces.live.com
Postat av: Jaktladan kikar förbi

Kul att fler lägger in sina åsikter, kan hålla med varför skall man rasta vid Jernvallen? Det fattar inte jag heller, men jag gör det inte, bosatt på landsbygden,har 4 hundar, varav 2 är rädd från valpålder gjort lika med alla mina hundar, håller inte riktigt med om det där att om man inte är rädd själv så blir inte hunden, har ochså haft en häst som var orolig vid skjutandet på nyår och sista april, så att han var löddrig när man kom ut, förklara det den som kan. Skulle man inte kunna klara sig utan smällare? Blir det inte nyår, ändå? Tycker att det är barnsligt, att vuxet folk ska behöva leka med dessa pjäser, vad är det ni söker? Jag vet folk som har jakthundar som är så rädd att dom måste hålla sig borta från bebyggelse när det skjuts, är det så det ska va? Fråga er omgivning ärligt, grannar jaktkamrater övriga med hundar hur deras hundar mår på skjuthelger som nyår och sista april. Som människa utsätter man sig inte för något som man inte tycker om, eller hur? Men våra djur dom skall bara finna sig i det som vi som ägare vill göra, skammligt tycker jag.

Nu ska jag gå lägga under i spisen , o mysa till det i skogen med mina djur som slipper alla ansvarslösa människors nöje.

2008-12-30 @ 22:57:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback